Monday, August 16, 2010

Berak berdarah akibat dubur luka~!

Beberapa hari ini saya mengalami isu usus yang membuatkan saya tidak selesa dan risau akan kesihatan saya. Sejak beberapa bulan lalu, saya mengalami pendarahan apabila mengerjakan berak (okey, bunyi macam mengerjakan solat pula), akibat daripada sembelit. Sebagai langkah mengatasi, saya berjumpa doktor dan telah dinasihatkan untuk makan seberapa banyak buah dan minum air dalam kadar yang banyak. Saya dibekalkan pil dan serbuk fiber untuk proses pelawasan yang lebih berkesan. Saya sedar pendarahan ini disebabkan luka di bahagian dubur akibat geseran tahi keras (gelaklah weh, nanti kena kat korang kang baru tao). Setelah beberapa ketika, luka tersebut sudahpun sembuh.

Al-kisahnya, hari ini dubur saya berdarah kembali, sedih tahu sebab pedih! Ini disebabkan saya mengalami tahi keras lagi setelah 3 hari tidak membuang air besar. Masin sungguh mulut teman lelaki saya ya. Katanya 'tahan berak, membawa padah!'. Padah akhirnya telah menimpa saya dan tahi saya.. Hooo. Jadi saya telah membuat penyelidikan dengan melayari internet dan terjumpa dengan perbualan ini. Sila baca ya.


Ini bukan dubur saya, jangan memandai ye!

Pesakit bertanya :


assalamualaikum.
Dr..saya berumur 23 tahun..adakah saya berkemungkinan menghidap kanser usus? beberapa hari kebelakangan ni saya akan buang air besar setiap pagi..sebelum ni saya selalu sembelit. pagi tadi ada pendarahan masa buang air besar..warna darah – merah macam luka. beberapa bulan lepas pun pernah beberapa kali terjadi macam ni..dan beberapa bulan lepas najis berwarna gelap (hampir kehitaman)..sekarang, setiap masa rasa macam nak buang air besar (tapi perut tak la rasa sakit memulas pun)..lagi satu soalan, macam mana nak bezakan buasir dengan kanser usus? adakah buasir cuma berlaku pada orang yang sembelit sahaja?


Dr. Membalas :


Wa’alaikumsalam wr. wb.
Mengenai soalan pertama, masaalah buang air besar berdarah dan darah berwarna merah adalah mungkin disebabkan permasaalahan yang berlaku disekitar dan dalam dubur (anus) atau rektum. Bayak keadaan ianya mungkin disebabkan oleh buasir (haemorrhoids) atau fissure-in-ano (luka pada bahagian dubur). Buasir secara umumnya tidak menyebabkan kesakitan atau pedih pada bahagian dubur ketika atau selepas membuang air besar. Manakala fissure-in-ano, pesakit akan merasa pedih pada bahagian dubur ketika dan selepas membuang air besar.
Punca lain pendarah ketika membuang air besar adalah disebabkan oleh polyp (benjolan) pada permukaan rektum. Kanser jarang menyerang mereka yang muda kecuali jika ianya berkaitan dengan keturunan (hereditary).


Secara umumnya buasir adalah penyakit yang benign dan dibahagikan kepada 4 peringkat. Simptom/gejala utama buasir ialah berak berdarah dan darah yang keluar berwarna merah. Gejala buasir peringkat 1 ialah berak berdarah sahaja. Gejala buasir peringkat ke 2 ialah berak berdarah dan keluarnya buasir melalui dubur dan buasir akan masuk semula kedalam dubur secara sepontan/sendiri. Buasir peringkat ke 3 berlaku apabila pesakit mengalami gejala berak berdarah dan keluarnya buasir dan perlu kepada tolakkan untuk memasukkannya semula ke dalam dubur. Buasir peringkat ke 4 berlaku apabila buasir keluar dan tidak boleh dimasukkan semula ke dalam dubur. Bagi buasir peringkat pertama, ke 2 dan ke 3, pengesahan/diagnosis hanya boleh dibuat selepas pemeriksaan proktoskopi.
Mengenai kanser usus, sila rujuk kepada artikel yang telah saya tulis secara ringkas dalam ruangan ini.
Wassalam.



Jadi dengan perbualan ini, terjawablah kerisauan saya itu. Saya mengalami fissure-in-ano.. Perkara begini sering terjadi kepada ramai orang, jadi saya tidak perlu terlalu risau dan perlu sentiasa menjaga kesihatan usus saya.. juga dubur ya. Sekiranya anda mengalami perkara yang sama, rajin-rajinlah berjumpa doktor, kerana dikhuatiri dijangkiti kanser pula. 

P's : Janganla malu-malu sangat na tunjuk bontot kat doktor tu, korang hengat dr tu hengen sangat nak tengok ke? Nasihat saya, tunjuklah bontot agar kita sihat daripada kanser! (Saya pun takde masa nak tunjuk bontot~ )

18 pendapat:

Post a Comment